dinsdag 18 augustus 2009

Overstap naar Ubuntu

Voor mijn fotografie-hobby wilde ik de RAW bestanden van mijn camera kunnen bewerken. De software daarvoor (UFRaw) kreeg ik niet goed aan de praat in mijn inmiddels wat verouderde Slackware 12.0 systeem.

Inplaats van een upgrade naar versie 12.2 leek me een overstap naar Ubuntu een beter idee. Ik volg al een hele tijd Ubuntu. Men heeft daar grote vorderingen gemaakt.

Ubuntu installeren heb ik inmiddels ook gedaan. Het was een simpele zaak. Ik heb wel een nieuwe harddisk in mijn laptop gezet. Het was dus een schone installatie. Op de oude staat Windows Vista nog wat ooit voorgeinstalleerd met mijn laptop meekwam, voor geval ik ooit Windows nodig mocht hebben.

Alleen voor de geluidskaart was een handmatige aanpassing nodig om ook Skype helemaal aan de gang te krijgen. Die aanpassing wist ik nog van de Slackware installatie. Dat was zo voor elkaar.

De boel draait dus. Ik ben er heel blij mee. Opstarten, afsluiten, de mailbox overzetten, foto's ophalen van mijn camera, het loopt allemaal uit de kunst. De machine is ook erg vlot.

2 opmerkingen:

JoG zei

Bij jouw artikel moest ik denken aan een website die ik gisteren heb gezien waar over raw tools wordt geschreven.

Zie -> RawTherapee gratis Raw-converter om je RAW opnames te bewerken.

Verder schrijft Dick Akkerhuis (akker-huis.nl) op die pagina "... Voor wie de mogelijkheden van het programma een beetje duizelen is er UFRaw, een RAW-converter met wat minder regelaars etcetera."

mimor zei

Dat is gewoon het leuke aan linux in het algemeen...
Je kan er zowat alles mee doen.
Waar je bij windows soms masaal veel verschillende programma's moet installeren kan je in lunux door gewoon enkele extra modules te installeren zowat alle bestandstypes bewerken/openen.