zaterdag 15 december 2007

Docx bestand van Word 2007

Een tijdje geleden werd in mijn vriendenkring een docx bestand rondgezonden. Daar kon niemand wat mee. Die bestanden komen van het nieuwe Word 2007.

Zelfs simpelweg een viewer ophalen bij Microsoft lijkt nog een aardig getob. Je moet eerst de viewer ophalen en dan weer een compatibility pack. Nou ja, ik gebruik geen Word. Ik gebruik OpenOffice. Helaas is de ODFconvertor voor OpenOffice ook geen succes voor mijn OpenOffice 2.2 in Slackware en evenmin in Windows.

Twee dingen werkten wel: om laten zetten via een online convertor zoals op Zamzar.com Ik hou daar niet erg van, het barst er van de reclametroep. Ik vond een tweede website op Media-convert.com. Die barst ook van de reclame, maar zet wel het bestand meteen om.

Het tweede bleek ook wel werkbaar: dat docx bestand blijkt een zip bestand te zijn en is dus met Ark (of Winzip e.d. voor Windows) te openen. En temidden van allerlei xml bestanden zit dan een document.xlm met de tekst. Wel met allerlei xml troep ertussen.


Heb je zelf Office 2007, sla dan je bestanden op in het oude formaat. Geen docx maar doc bijvoorbeeld. Dan kunnen anderen er ook wat mee.

Geen opmerkingen: