zaterdag 2 augustus 2008

Het belang van Open Standaarden

Het belang van Open Standaarden trof me toen ik het werk aan de familie-stamboom een week of zo geleden weer oppakte. Die stamboom is een behoorlijk uitgebreid bestand. Het heeft veel mensen groot plezier gedaan. Vroeger deed ik dat werk in Windows met een commercieel programma.

Zoals ik er nu tegenaan kijk is het Linux. En als dat niet zo kunnen is de eerste gedachte "dan maar geen stamboom". Zo liep het niet. Ik vond een goed programma. Niet zo vol extra functies, dat niet. Maar het gebruikte wel het standaard Gedcom formaat om alles in op te slaan.

Dat is een Open Standaard. Dat bestand kan je op tal van computers en programma's gebruiken. De kans dat mijn, ons, werk verloren gaat is daarmee erg klein.

Maar of ik alles wat in dat commerciele pakket is opgeslagen kan terughalen? Nee, dat gaat een boel moeite kosten. Logisch, dat is niet in het commerciele belang van de fabrikant. Wel in mijn belang. Mijn werk zit in een soort gevangenis.

Ik hou niet van gevangenissen. Je bent dan niet vrij. Open Standaarden gaan dus ook over "Vrij". Open Source is vrij. Het is niet zozeer gratis, het is vooral "Vrij".

En ik snap nu het grote belang ervan.

1 opmerking:

Ruud Steltenpool zei

Klinkt heel mooi dat GEDCOM, is er ook een conversie naar SVG?