zondag 10 augustus 2008

Het gemak dat SSH heet

Na de clubwedstrijd van vandaag startte ik na het avondeten en opruimen de oude PC in mijn knutselschuur. Ik ging terug naar de huiskamer.

Via sftp en de Linux verkenner Konqueror kopieerde ik het zip-bestand met de 12 foto's van de wedstrijd naar die oude PC over mijn lokale thuisnetwerkje naar de algemene ftp map (/home/ftp).

Met het commando SSH 123.123.123.123 opende ik vervolgens een commandovenster op die PC. Langs die weg starte ik de Pure-ftpd ftp-server software. Daarmee was het bestand via ftp door de clubleden te downloaden.

Al gauw was de eerste download in de logfile /var/log/messages te zien. Ook die logfile bekijk ik zonder van mijn laptop af te komen.

Gemak dient de mens, zou ik haast zeggen!

Even terzijde: in een Windows XP machine kan je het scherm blokkeren met de Windows toets + L. In mijn Linux bak met de KDE desktop is dat Ctrl - Alt - L. Dat veranderen in de Windows toets + L via het Configuratiescherm was trouwens een fluitje van een cent. Dat heb ik maar gedaan. Dat zijn van die dingen die wel zo fijn zijn als ze op verschillende machines gelijk zijn.

Geen opmerkingen: